niedziela, 10 września 2023

Narodowe Czytanie 2023

Wczoraj odbyła się już 12. edycja Narodowego Czytania, wydarzenia inicjowanego co roku przez Kancelarię Prezydenta RP. W moim mieście zorganizowała je Książnica Płocka w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa 2023 „Żywe dziedzictwo – tradycje od pokoleń”. 

W tym roku przypadła 160. rocznica wybuchu powstania styczniowego i stąd wybór lektury pokazującej, że powstanie było „efektem tego romantycznego ducha, który wtedy się rodził, tej (…) niezgody na niewolę, na tyranię, tego pragnienia wolności, które tak bardzo rozgorzało wtedy w Polakach, zwłaszcza w ludziach młodego pokolenia”.

Elżbieta Dobroń- wicedyrektor Książnicy i Mariusz Pogonowski, aktor prowadzący imprezę

Miałam przyjemność słuchać fragmentów "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej w pięknej scenerii ogrodów Książnicy. Czytali je włodarze Płocka, ludzie piastujący wysokie stanowiska, ale też młodzież, między innymi z mojej szkoły, Zespołu Szkół Centrum Edukacji im. Ignacego Łukasiewicza.

Nie będę szczegółowo wymieniać uczestników, bo zrobiły to już inne portale. Dla mnie ważniejszy był klimat, jak stworzyły panie z Książnicy. Były tam elementy dworku szlacheckiego oraz wiejskiej chaty. Zadbano nawet o wodę z cytryną dla wszystkich zebranych w ten upalny dzień. Aranżacja miejsca, stroje, w których czytano XIX-wieczną powieść, sprawiły, że przeniosłam się myślami do Bohatyrowicz i Korczyna. 

Byłam tam  przecież nie tylko oczami wyobraźni, podczas lektury książki, ale osobiście odwiedziłam te miejsca w 2012 roku. Tak się składa, że właśnie wtedy zainicjowano Narodowe Czytanie, w które co roku włącza się Książnica Płocka.

Za rok będziemy czytać "Kordiana" Słowackiego. Może do tego czasu skończę ósmą część "Podróży literackich", poświęconą właśnie temu poecie. Trzymajcie kciuki:)

16 komentarzy:

  1. Pani to się w ogóle nie zmienia! Pozdrawia była uczennica

    OdpowiedzUsuń
  2. Agnieszko!
    Będę trzymać kciuki.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratuluję, ja swego czasu mocno zaangażowana byłam w nasze narodowe czytanie- miele wspominam lekturę Balladyny J. Słowackiego, chyba "robiłam" za Skierkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Narodowe Czytanie trwa już tyle lat i będzie kontynuowane.

      Usuń
  4. Czekam na Słowackiego z utęsknieniem!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że są takie akcje promujące polską literaturę ale też czytelnictwo. Fajne jest również to, że zaangażowana jest tam także młodzież. Trzymam kciuki za kolejne literackie przedsięwzięcie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze ze miasto włącza się do krzewienia literatury. Potrzebne są takie spotkania. Świetna wiadomość o Twojej nowej pozycji literackiej. Pozdrawiam serdecznie B

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się, że takie spotkania są potrzebne. A moja książka dopiero dopiero jest w planach. Pozdrawiam:)

      Usuń
  7. Ale sie Pani trzyma!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nad Niemnem to jedna z moich ulubionych lektur, z przyjemnością czytałam, a też oglądałam ekranizację. To połączenie myśli romantycznej z ideami pozytywizmu.

    OdpowiedzUsuń

Pozostawienie komentarza (choćby anonimowego) daje mi poczucie, że warto dalej tworzyć ten blog, bo ktoś go jednak czyta:)