piątek, 10 listopada 2023

Święto miłośników romantyzmu

Za nami Romantykon III, czyli trzecie ogólnopolskie spotkanie ludzi kochających romantyzm. Wszystkie dotąd odbyły się w Warszawie, ale w tym roku po raz pierwszy w Muzeum Literatury na Starówce. I niech już tak zostanie:) Co prawda sala pękała w szwach, ale daliśmy radę!


Tegoroczny Romantykon był poświęcony Dziadom Mickiewicza w 200. rocznicę akcji dramatu. Pierwsza prelegentka, Marta Nowicka, mówiła o Dziadach w perspektywie "multi-kulti".


Po niej Mikołaj Kołyszko "biesiadował ze zmarłymi na Litwie, Rusi Czarnej i na świecie".


Milena Chylińska zaprezentowała Dziady Juliusza Słowackiego. Tak! To nie pomyłka! Drugi wieszcz poprawiał po Mickiewiczu nie tylko ten dramat, ale i inne utwory. 


Dorota Ponińska mówiła o prawdziwych losach bohaterów III części Dziadów. Zaraz potem Jarosław Mikołajewski przedstawił nam swoje przemyślenia na temat Mickiewicza. 


Aneta Korycińska (Baba od polskiego) prezentowała, jak to dawniej karmiono i kąpano dusze.


Ja zaś zastanawiałam się nad interpretacjami symbolu Męża 44.


Oddałam mikrofon profesorowi Wiesławowi Rzońcy, który mówił o wielkiej metafizyce w Dziadach.


Przed przerwą obiadową wysłuchaliśmy jeszcze Roberta Kowalskiego, którym przedstawił nam upiory i wampiry w literaturze romantycznej. 


Ta prelekcja łączyła się tematycznie rozmową Roberta z Grzegorzem Uzdańskim, autorem książki "Wypiór". 


Wieczorem dołączyli do nas aktorzy, odtwórcy głównych ról w nowym filmie "Niepewność" - Nikodem Rozbicki (Adam Mickiewicz) i Aleksandra Piotrowska (Maryla Wereszczakówna). 


Premiera tego filmu już za dwa miesiące. Nie mogę się doczekać! Odtwórcy roli Mickiewicza ofiarowałam swoją książkę o podróżach śladami wieszcza.


Wysłuchaliśmy koncertu Marcina Skaby, który przepięknie zinterpretował ballady Mickiewicza. 


Między tymi wydarzeniami można było zapoznać się z wystawą czasową poświęconą Jarosławowi Markowi Rymkiewiczowi.

Całodzienne spotkanie zakończyło wspólne czytanie Dziadów. 


Wyszliśmy z Muzeum Literatury po 20.00, czując niedosyt. Na szczęście kolejny Romantykon już za rok!

19 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe spotkanie. Wiele informacji przekazanych w przyjazny sposób. Miejsce bardzo klimatyczne a atmosfera wspaniała. Chętnie będę uczestniczyć za rok. Pozdrawiam serdecznie B

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoja relacja i oczywiście bogaty program spotkania zachęcił mnie do udziału w następnym roku. Pozdrawiam podróżniczka

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratuluję czynnego udziału w tak ciekawej inicjatywie. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę się wybrać w przyszłym roku, bo zainteresowałaś mnie tą imprezą 😉

    OdpowiedzUsuń
  5. Pełen sukces !! ;o)
    A u mnie porażka...Nie wytrzymałam, przeczytałam (wchłonęłam) ...;o)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To napisz, proszę parę słów tu: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5091792/towianscy

      Usuń
    2. Napiszę !! Pewnie, że napiszę...;o) Tylko muszę ochłonąć, żeby Cię w "wazelinie" nie utopić...;o)

      Usuń
  6. Agnieszko serdecznie Ci gratuluje uczestnictwa w tak wspanialym wydarzeniu.
    Stokrotka czyli Jadwiga Smigiera

    OdpowiedzUsuń
  7. Doceniam Twoją wiedzę eksponowaną w każdym poście. Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy program, choć mnie najbardziej skusiłyby prawdziwe losy bohaterów dramatu, symbolika imię jego jest 44 oraz duchy i upiory. Mam jakieś ciągoty w kierunku Upiorów - od Upiora w Operze po Upiora w kuchni :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Fajne wydarzenie, oglądałem was!

    OdpowiedzUsuń

Pozostawienie komentarza (choćby anonimowego) daje mi poczucie, że warto dalej tworzyć ten blog, bo ktoś go jednak czyta:)